به نام خالق كوهستان

موقعيت جغرافيايي:

قله ویلیجیا پس از دومیر و شهباز سومین قله بلند استان مرکزی با ارتفاع 3377 متر در شرق شهرستان دلیجان وشمال شرقی شهر نراق واقع شده است.
این قله سه مسیر صعود دارد:
1-    از روستای خاوه که درجاده نراق به مشهداردهال قرار دارد،پس از عبور از روستا به سمت شمال و گذر از دره رودخانه خاوه ،از دامنه کوه به سمت شمال غربی به قله میرود.(مسیر برگشت تیم)
2-    بعد از شهر نراق،جاده ای که به سمت جاسب میرود،قبل از رسیدن به سایت راداری استخر آبی وجود دارد که دور آن درختان بید وجود دارد.سمت صعود به قله از آنجا به شرق میباشد.با گذر از دره و رسیدن روی یال،به طرف جنوب شرقی حرکت و سپس به شرق و در نهایت به قله میرسد.(مسیر رفت تیم)
3-    پس از گذشتن از سایت راداری،سمت راست دره ای دارد که از همان ابتدا در جهت جنوب شرقی روی یک یال ملایم طی مسیر مینماید و پس از عبور از چشمه کوچکی که یک تک درخت نیز دارد، رو به جنوب به قله میرسد.

گزارش برنامه:

آخرین جمعه تابستان روز30/6/97 به همراه یک تیم 11 نفره از باشگاه اوج اراک که با یک دستگاه مینی بوس ساعت 7 به نیم ور رسیدند همراه شده و به سمت نراق حرکت کردیم.از آنجا داخل جاده جاسب بعد از حدود3 کیلومتر به ابتدای مسیر از دره غربی قله رسیدیم.پس از صرف صبحانه کنار استخر آب ساعت 9 حرکت را از ارتفاع 2630 متر به سر قدمی آقای امیری آغاز کردیم.
پس از یکساعت و ربع به بالای خط الراس منتهی به قله رسیدیم و بعد از نیم ساعت پیمایش ،به زیر قله رسیدیم که صخره ای و دست به سنگ بود.در نهایت ساعت 12.15به قله رسیدیم و پس از کمی استراحت بنا به پیشنهاد دوستان برای برگشت مسیری که به روستای خاوه منتهی میشود را برگزیدیم.از روی قله با راننده مینی بوس تماس گرفته و قرار شد ایشان به روستای خاوه برود و ما نیز به پایین حرکت کردیم.
به شوند (دلیل) زیبایی مسیررودخانه و وجود بته های زرشک که میچیدیم، سرعت تیم کند تر از معمول بود. سرانجام هنگام غروب به روستای خاوه رسیدیم وهمگی به سلامت سوار شده و به سمت اراک حرکت کردیم.
نکته قابل گفتن اینکه آقای ارسلان قدیری اولین صعود بلند خود را تجربه میکرد که تلاش و اخلاق خوبش باعث جلب توجه همنوردان شده بود.
همنوردان جان :
آقایان:  خسرو حمصی (مربی)-روح اله عسگری (عقبدار تیم و با حفظ سمت،عکاس)-ارسلان قدیری-عبداله ربیعی-غلامرضا امیری-ابولفضل اکبری(سرپرست)
بانوان:  رضایی (دوستدار محیط زیست) – نادی - اسماعیلی- طاعتی-خدادادی (امداد و نجات) – فتحی