به نام خالق کوهستان

من رودخانه ای هستم که احتمالا به دریا میرسم (عباس جعفری)

تاریخ اجرا : ۷ و ۸ آبان ماه ۱۳۹۷
مدت زمان برنامه : ۱/۵ روز
مبداء حرکت : اراک
ارتفاع : مهرچال (۳۹۱۲)  پیرزن کلوم (۳۸۵۰) همهن(۳۶۳۶) اسپیدچال (۳۲۲۵)
ارتفاع نقطه شروع : (۲۲۲۰)
مدت زمان صعود : ۹ ساعت
مدت زمان فرود :۴ ساعت
منطقه برنامه : البرز مرکزی ،استان تهران ، رودبار قصران
مبداء صعود : روستای امامه بالا
مسیر دسترسی : اراک .قم .تهران .لشگرک .اوشان .قبل از رسیدن به فشم جاده فرعی مشخص شده با تابلو امامه و راحت اباد
روستاها و شهرستانهای اطراف : اوشان ، فشم ، حسن در ، زایگان ، لالان ، آبنیک ، گرمابدر ، راحت آباد ، افجه  ،کند
مکان های تاریخی :قلعه مازیار مربوط به دوره ساسانیان در ابتدای دره مهرچال
قله های شاخص اطراف :  سمت شرق :قله های آتشکوه و ساکا .شمال شرق: قله های اسمان کوه و کاسونک و دشت لار .شمال:قله های خرسنگ و جانستون .غرب :قله های سرکچال ،آبک و روته .جنوب و جنوب غربی :قله های داراباد و توچال
مسیر های صعود : روستای گرمابدر و امامه

مسیر انتخابی این برنامه :صعود از مسیر زمستانه (خط الراس)
فرود از مسیر دره تا باغ تنگه
آنتن دهی موبایل : همراه اول در اکثر نقاط خط الراس
اعضاء شرکت کننده : آقایان محمدرضا غریبیان ، اسماعیل مرادی ، روح الله عسگری ، مهدی مظفری (مربی) ، خسرو حمصی (سرپرست)

شرح گزارش :
با توجه به شناخت نسبی از منطقه و صعود قله های پیرزن کلوم در سالهای گذشته از مسیر گرمابدر این بار صعود قلل همهن و پیرزن کلوم از روستای امامه در تقویم سه ماهه پاییز باشگاه گنجانده شده بود.
پس از هماهنگی های لازم و بررسی شرایط جوی ساعت ۱۳:۰۰ روز پنج شنبه بهمراه آقایان غریبیان و مظفری از اراک به سمت روستای امامه حرکت کردیم و آقایان عسگری و مرادی ساعت ۲۲:۰۰ در روستا به ما پیوستن.
شب را در مسجدی نزدیکی روستا سپری کردیم و ساعت ۶:۰۰ صبح روز جمعه پس از صرف صبحانه به سمت روستای امامه بالا حرکت کردیم دوراهی اول را به سمتی که تابلو مهرچال و راحت اباد را نشان میداد حرکت کردیم پس از عبور از روستا و ادامه مسیر به سمت راحت آباد در میان طبیعت زیبا و نقاشی هزار رنگ پاییز در روستای امامه به محل تلاقی رودخانه مهرچال و جاده رسیدیم کنار پل ماشین را پارک کردیم و از محلی به نام باغ تنگه که شواهد حاکی از ان بود که در فصول گرم سال پذیرای مسافران و گردشگران زیادی میباشد در ساعت ۷صبح کوهپیمایی را آغاز کردیم .
در همان ابتدای مسیر تیم چهار نفره ای از تهران که اشنا به مسیر نبودن بنا به درخواست خودشان با ما همراه شدن .
اولین منظره و نمایی که هنگام استارت برنامه به چشم آمد دژی استوار در بلندای صخره های دره مهرچال به نام قلعه مازیار بود که رازهای پنهانش حس کنجکاوی هر بیننده ای را به تکاپو  وامیدارد .
در کنار درختان گردوی ابتدای مسیر عکس یادگاری گرفتیم و با نام خدا ب نامه را در مسیری نا اشنا و با وجود مه پاییزی و نبود دید کافی شروع کردیم.
پس از وارد شدن به تنگه به دوراهی میرسیم که در سمت راست (شرق) رودخانه ای پرآب تر که با تابلو راهنمای قلعه مازیار مشخص شده و در سمت چپ دره و رودخانه ای کم اب تر جاری از دامنه های اسپید چال وجود دارد .
سمت چپ رودخانه کوچکتر پاکوبی وجود دارد که مسیر ما برای شروع حرکت میباشد.
پس از طی کردن حدود یک کیلومتر  مسیر پاکوب در سمت چپ رودخانه به نقطه ای میرسیم که پاکوب از رودخانه عبور کرده و به سمت راست رودخانه کشیده شده است .به این نقطه از مسیر که برسیم با کمی دقت میتوانیم پاکوبی جدا شده از کنار رودخانه به سمت دامنه کوه با شیبی تند را مشاهده کنیم که ابتدای تقریبا نامشخص مسیر مالرو دره مهرچال منتهی به سه راهی همهن ، پیرزن کلوم و مهرچال می باشد !!
اما مسیر مورد نظر ما برای صعود قله های ذکر شده مسیر خط الراس بود
بنابراین مسیر کنار رودخانه را ادامه دادیم و کنار آبشاری کوچک و فصلی از یال روبرو جایی که قلعه مازیار در طول مسیر  پشت سر ما قرار می گرفت با شیبی تند به سمت خط الراس حرکت کردیم.
البته برای سوار شدن روی خط الراس اصلی و نعلی شکلی که در بر گیرنده قله های منطقه می باشد و مجدد به نقطه شروع ختم میشود مسیرهای دیگری نیز از روستای امامه وجود دارد .
یکی یال اصلی ورودی باغ تنگه و دیگری یال جنوبی منتهی به قله اسپید چال که مسیری کوتاه تر میباشد.
در نهایت پس از حدود دو ساعت کوهپیمایی در شیبی تند و کمی درگیری با سنگ خود را به خط الراس رساندیم و مسیر را تا قله اسپید چال ادامه دادیم .اکنون منطقه فشم و امامه در لابلای ابر و مه با رنگهای پاییزی زیر پای ما خودنمایی می کنند.
پس از گرفتن عکس و بعد از گذشت حدود سه ساعت از شروع برنامه و جدا شدن یکی از همنوردان در ساعت ۱۰:۳۰ مسیر را به سمت قله همهن ادامه دادیم .
پس از فراز و نشیب های کوتاه  و بلند و عبور از چرخش خط الراس به سمت شمال شرق در ارتفاع ۳۴۰۰ متری جایی که میتوانستیم قله همهن را ببینیم گامهای ما با اولین برف پاییزی آشنا شد .
از این قسمت مسیر هرچه بیشتر ارتفاع میگرفتیم بخصوص در جبهه شمالی بر حجم برف افزوده میشد.
با توجه به نامناسب بودن تجهیزات تعدادی از همراهان تهرانی و توصیه به ایشان سه نفر از انها از مسیر برگشت را در پیش گرفتن و بهمراه بقیه دوستان و یکی از همراهان میهمان ادامه مسیر را به سمت قله همهمن درپیش گرفتیم و در ساعت ۱۲:۱۵ موفق به صعود قله همهن شدیم.

بعد از استراحتی کوتاه و صرف تنقلات به سمت قله پیرزن کلوم حرکت کردیم در ابتدا افتی کوتاه و سپس صعود دو قله فرعی و در حالی که در سمت شرق قله های مهرچال را نظاره گر بودیم و سه راهی و زیگزاک پاکوب صعود مهرچال در زیر برف در برخی قسمتها قابل مشاهده بود و در سمت غرب روستاهای لالون و گرمابدر تا قله های سرکچال و خلنو در لابلای ابرهای سیاه و سفید خودنمایی میکردند توقفی نیم ساعته برای صرف ناهار داشتیم و در ادامه ساعت ۱۴:۳۰ قله پیرزن کلون که از دور با دو سنگ چین بزرگ کاملا مشخص است را صعود کردیم .هوا نیمه ابری ورزش باد ملایم با سرعت حدود ۲۰ کیلومتر و انرژی سرشار همنوردان با وجود کمبود وقت باعث شد بلافاصله پس از گرفتن عکس یادگاری به سمت قله زیبای مهرچال حرکت کنیم و در حالی که دشت لار و قله های آسمان کوه و کاسونک را برانداز میکردیم راس  ساعت ۱۶:۰۰ موفق به صعود قله مهرچال شدیم .
خداقوت و خسته نباشید دادیم به اعضای تیم و مسیر فرود را در میان برف دامنه مهرچال به سمت سه راهی در پیش گرفتیم .مجدد استراحتی کوتاه داشتیم و پس از عبور از گوسفندسرا قبل از تاریکی هوا وارد پاکوب برگشت و مسیر نرمال صعود و دسترسی به دشت و قله مهرچال شدیم.
پاکوب در سمت غرب دره و از کنار جوی آب شروع و کم کم از رودخانه فاصله میگیرد و در کمبر کوه و دامنه های همهن بعد از عبور از یالها و دره های متعدد و عبور از یک چشمه در کنار پاکوب که میتواند منبع تامین اب مناسبی در فصول گرم باشد ادامه دارد و کم کم به دو سنگ چین بزرگ میرسد که نشانه خوبی برای تشخیص پاکوب میباشد.
آهسته آهسته هوا تاریک و با چراغ پیشانی ادامه مسیر را تا نزدیکی روستا و عبور از بالای قلعه مازیار ادامه دادیم و در نهایت پس از فرود از شیبی تند به کنار رودخانه کوچکی که از کنار آن برنامه را شروع کرده بودیم رسیدیم .ساعت ۱۹:۰۰ کنار ماشین رسیدیم و با رضایت کامل اعضای شرکت کننده برنامه صعود را به پایان رساندیم .
به مسجد رفتیم و بعد از تعویض لباس و صرف شام به سمت اراک حرکت کردیم .

نکته قابل توجه برای کسانی که به منطقه اشنا نیستند صعب العبور بودن دره مهرچال است و پیشنهاد میشود حتما برای دسترسی به قله های فوق از مسیر پاکوب و مالرو استفاده شود!
با تشکر از همراهی دوستان خوبم در این برنامه و به امید اجرای برنامه های آتی در منطقه البرز مرکزی
تهیه گزارش :خسرو حمصی

برای دریافت فایل GPS صعود این قله ها  اینجا را کلیک کنید.