طبق برنامه تقویم، جمعه سی ام آذر ماه، آخرین روز از فصل پاییز و مصادف با شب یلدا ساعت یک ربع به ۶ صبح بهمراه ۲۵نفراز همنوردان از اراک با یک دستگاه مینی بوس و یک ماشین شخصی از اراک بعد از عبور از شهرستان شازند و آستانه به سمت گردنه پاکل حرکت کردیم .
 درساعت ۷:۳۰  به گردنه پاکل رسیدیم ( پاکل در لغت به معنای کوهپایه است، این گردنه در منطقه ای کوهستانی قرار گرفته است که با کوه‌ها و قله‌های زیادی احاطه شده است و در دامنه کوه‌های مرتفع و برفگیر واقع‌شده است .گردنه پاکل یکی از مرتفع‌ترین گردنه‌های شهرستان شازند است که به علت برف‌گیر بودن منطقه به پیست اسکی تبدیل‌شده است و همه‌ساله در فصل زمستان پذیرای هزاران نفر از ورزشکاران و علاقه‌مندان به ورزش اسکی از سراسر استان مرکزی و سایر نقاط کشور است. )  بعد از پیاده شدن وپوشیدن لباس گرم ،گترها را بسته ،با حمل کلنگ ،بیل برف،کلاه ایمنی و طناب ،با خودمان کنار تابلو چشمه کوثر در کنار جاده که جزو اراضی روستای چال هما هست ایستادیم، بعد از صحبت های اقای حمصی در خصوص گتر و طریقه اصولی بستن گتر و گرفتن عکس آماده حرکت شدیم .
با حرکت در پاکوب همنوردان در یک صف منظم و با شمارش اعضا در تیم و اصول برفکوبی تیمی و مشارکت همه اعضا در یک برنامه برای برفکوبی و اینکه سرقدم با برفکوبی به ته تیم میرفت و نفر دوم بعنوان سرقدم برفکوبی میکرد . همینطور ادامه داشت تا به خط الراس رسیدیم ،برای اینکه در معرض باد قرار نگیریم مقداری در جبهه شمالی کوه از خط الراس پایین آمدیم همانجا برفی خوبی برای آموزش بود وسایل و کوله هارا پایین گذاشتیم بعد از صرف صبحانه ای مختصر و اضافه شدن آقای خواجه رسولی به اتفاق دوستان به جمع ما آماده آموزش شدیم.
 آقای حمصی و آقای عسکری برای آماده کردن کارگاه های فرود بدون ابزار با طناب به بالا تر از خط الراس حرکت کردند و آقای مظفری هم اصول گام برداری در برف را بصورت اصولی و کلیدی به بچه ها آموزش دادند.
گام برداری در برف به عواملي مانند نوع صعود، ميزان شيب، داشتن يا نداشتن كلنگ ( یا هر ابزار حرکت دیگر) و نوع برف تعيين كننده روش حركت در برف و یخ می باشند.و حركت در كوه عموما به سه طريق صورت مي گيرد:
🔸تراورس(عبور عرضي) : حركت بين دو نقطه تقريبا هم ارتفاع (به صورت افقي).
🔸زيگزاگ(مارپيچ): حركت بين دو نقطه غير هم ارتفاع با تغيير جهت های متناوب از نقطه شروع به سوي نقطه هدف.
🔸 مستقيم(عمودي): حركت در راستاي شيب(صعود مستقيم)؛ شامل:صعود با پنجه، صعود با لبه هاي كفش(صعود بغل به شيب)، ساعت ۳و ساعت ۹(در برف هاي سفت).
🔹گام برداری برای صعود در برف:
🔸 پشت به شیب و با پاشنه
🔸رو به شیب و با پنجه
🔸بغل به شیب
بعد از آموزش های مفید جناب مظفری و تمرین گام برداری توسط همنوردان آقای دره روش اصولی زدن کمپ و چادردر زمستان را توضیح و آموزش دادند:
🔸ابتدا باید ایمنی محل کمپ را در نظر گرفت
🔸دور بودن از محل ریزش سنگ، یخ و برف و غیره
🔸 خودداری از ایجاد کمپ در کنار رودخانه ها و کف دره ها به علت جاری شدن سیل و سر و صدای آب
🔸 نبودن در جهت باد
🔸 محل کمپ باید در دید قرار داشته باشد تا در زمان حادثه نیروهای امدادی بتوانند به راحتی محل را پیدا کنند
🔸 ورودی چادر نباید در جهت باد قرار داشته باشد
🔺 در کوهستان معمولا باد در دو جهت می وزد :
🔸 باد قله Summit Wind :
بعد از غروب خورشید باد از قله به دره شروع به وزیدن می کند .
🔸 باد دره Valley Wind :
روزها باد از دره به طرف قله می وزد.
پس در روز باید جهت باد را مشخص کرد و سپس کمپ را برقرار نمود .
🔸صاف و بدون شیب باشد
🔸خودداری از برقراری کمپ در کنار چشمه ها زیرا حیوانات شب ها برای استفاده از آب به چشمه ها می آیند که می تواند ایمنی شما را به خطر اندازد
🔸در هوای طوفانی و بارانی ابتدا کوله را در چادر قرار داده درب آنرا ببندید تا چادر سنگین شده و باد چادر را با خود نبرد
🔸استفاده از نایلون برای زیر چادر برای منتقل نشدن رطوبت به کف چادر
🔸 چادر را خوب و محکم و کشیده برپا کنید و پوش روی چادر  را نصب کنید
🔸 همراه چادر یک بیلچه کوچک همراه داشته باشید.
بعد از آموزش های آقای دره و برپا کردن چادر به روش اصولی توسط همنوردان بسمت کارگاه های فرود
🔸کارگاه افقی
🔸کارگاه تی
🔸کارگاه قارچ برفی
که آقای حمصی و آقای عسکری  برپا کرده بودند حرکت کردیم و در سه تیم قرار گرفتیم آقایان حمصی و مظفری
🔹فرودهای بدون ابزار  :
🔸فرود به روش اس
🔸فرود به روش اسکاتلندی
🔸فرود به روش دولفر
را آموزش دادند ،همگی هر سه فرود را بصورت عملی تمرین کردیم  بعد از آن مقداری جلوتر از محل فرود مکانی که محل آموزش ترمز کردن روی شیب برفی بود  رفتیم . آقای حمصی روشهای ترمز کردن بدون ابزار را آموزش دادند،بعد از تمرین کردن بصورت عملی ، همگی به سمت غار برفی که آقایان عبدی ،سیفی نژاد و سبحانی درست کرده بودند حرکت کردیم .آقای حمصی در مورد اینکه چه اصول و قواعدی باید هنگام درست کردن غار برفی رعایت کرد را توضیحاتی دادند
اینکه غار برفی نوعی سرپناه است که برای در امان ماندن از سرما و باد توسط کوهنوردان استفاده می‌شود. در صورتی که غار برفی خوب ساخته شود می‌تواند دمایی حدود صفر درجه و حتی بالاتر داشته باشد در حالی که هوای بیرون از آن منفی ۴۰ درجه است.
ابتدا هنگام درست کردن باید تونل ورودی غار مقداری مایل ب بالا و بعد از آن غار در قسمت پایین تر از ورودی آن درست شود . بعد از ساخت غار برفی کف آن را با کف پوش مناسب بپوشانیم .داخل غار برفی دما صفر درجه و با یک شمع کاملا گرم میشود و حرارت شمع یا شعله گاز باعث یخ زدگی و استحکام دیواره غار میشود همینطور یک هواکش دارد که وقتی در غار برفی را با کوله یا هر چیزی میبندیم  هوا به داخل و خارج غار جریان داشته باشد.
بعد از آن خانم بابایی و سجاد حمصی و اقای مولایی به نمایندگی از سایر همنوردان غار برفی یک نفره درست کردند که باید در یک ربع این کار را انجام می دادند بعد از بازدید از آن ها و بررسی نقاط ضعف و قوت ، همگی وسایل رو جمع کردیم و با گرفتن عکس و با سرقدمی آقای مظفری به سمت محل پارک ماشین حرکت کردیم، ساعت ۱۳:۱۵ سوار ماشین شده به سمت امام زاده آستانه حرکت کردیم ،پس از صرف آش که از قبل به بهانه شب یلدا توسط آقای عبادی و خانم فراهانی تدارک دیده شده بود و با استراحتی کوتاه در امام زاده بسمت اراک حرکت کردیم و برنامه در ساعت ۱۶:۱۵به پایان رسید .
اعضاء شرکت کننده :
خانم ها : نرجس و مژگان حیدری ،پرنیان و فرزانه بابایی، لیلا حمصی ، طاعتی، رضایی ، فراهانی، شهبازی، رستمی
آقایان خسرو حمصی ،سجاد حمصی، محمد حسین حمصی، حیدری، مظفری ،دره ، عبادی، سبحانی ،مولایی، معین داود آبادی، سیفی نژاد ،مرادی، عبدی، فریبرزی، عسکری،خواجه رسولی